Analiza autorstwa dr Josepha Mercoli 26 października 2025 r.
Wizja zdrowszego Ameryki
W swoim oświadczeniu wstępnym Kennedy nadał ton, mówiąc komisji, że kraj w końcu przechodzi od tego, co nazwał „systemem opieki nad chorymi”, do prawdziwego systemu opieki zdrowotnej, który zajmuje się podstawowymi przyczynami chorób przewlekłych.
•Poziom chorób przewlekłych osiągnął poziom kryzysowy — Kennedy zauważył, że obecnie u 76,4% Amerykanów zdiagnozowano chorobę przewlekłą, nazywając to kwestią bezpieczeństwa narodowego, która zagraża przyszłości kraju. „Kiedy mój wujek był prezydentem, odsetek ten wynosił 11%. W 1950 r. było to 3%. Dzisiaj wynosi 76,4%” — powiedział.
•Dochodzenie do przyczyn chorób przewlekłych — Kennedy poinformował komisję, że Biały Dom opublikował raport MAHA, który określił jako pierwszy rządowy przegląd kluczowych czynników powodujących choroby przewlekłe.
Raport wskazał cztery główne przyczyny — wysoce przetworzoną żywność, narażenie na substancje chemiczne, brak aktywności fizycznej oraz to, co nazwał „nadmierną medykalizacją” — tendencję do stosowania zbyt wielu leków i procedur zamiast zajmowania się czynnikami związanymi ze stylem życia. Kennedy obiecał, że wkrótce zostanie przedstawiony pełny plan strategiczny, szczegółowo opisujący, w jaki sposób każdy z tych problemów zostanie rozwiązany.
•Działania podjęte przez HHS[1] w ciągu pierwszego półrocza pod kierownictwem Kennedy’ego — Obejmowały one walkę z barwnikami spożywczymi i skażonym mlekiem modyfikowanym, likwidację luk w przepisach dotyczących bezpieczeństwa żywności, przegląd poziomu fluoru w wodzie pitnej, walkę ze sprzedażą uzależniającej „heroiny ze stacji benzynowej” i e-papierosów oraz działania na rzecz obniżenia cen leków i przyspieszenia oraz ułatwienia procesu uzyskiwania uprzedniej zgody dla pacjentów.
Zakończył swoje oświadczenie stwierdzeniem, że Amerykanie żyją obecnie pod rządami „najbardziej pracowitej i proaktywnej administracji w historii HHS”.
•Konieczna reorganizacja CDC — Kennedy argumentował, że agencja nie wywiązała się ze swojej podstawowej misji podczas pandemii COVID-19, wskazując, że Ameryka ma 4,2% światowej populacji, ale prawie 20% zgonów spowodowanych COVID.
„Dosłownie wypadliśmy gorzej niż jakikolwiek inny kraj na świecie” — powiedział. Kennedy wyjaśnił, że wielu liderów CDC odchodziło, ponieważ agencja potrzebowała „odważnego, kompetentnego i kreatywnego nowego kierownictwa”. Podkreślił, że jego celem jest zapewnienie „bezstronnej, wolnej od polityki, przejrzystej i opartej na dowodach naukowych wiedzy”, aby można było ponownie zaufać wytycznym dotyczącym zdrowia publicznego.
•Przywrócenie zaufania i skoncentrowanie programów federalnych na tym, co naprawdę ważne — Kennedy powiedział, że programy takie jak Medicaid muszą służyć tym, którzy naprawdę ich potrzebują, a nowe reformy zawarte w One Big Beautiful Bill mają na celu ograniczenie marnotrawstwa i nieprawidłowych płatności, tak aby ubezpieczenie zostało zachowane dla najbardziej wrażliwych pacjentów.

•Kennedy zamierza zmienić całą kulturę opieki zdrowotnej w Ameryce — Wyraźnie zaznaczył, że jego kampania nie dotyczy wyłącznie ograniczenia nadmiernych wydatków na opiekę medyczną lub debat politycznych — chodzi również o zapewnienie Państwu i Państwa rodzinom przyszłości, w której choroby przewlekłe nie będą stanowić przeszkody. „Jeśli nie położymy kresu tym chorobom przewlekłym, będziemy najbardziej chorym krajem na świecie” — ostrzegł, obiecując podjęcie trudnych decyzji personalnych w HHS i CDC, aby „to się nie powtórzyło”.
Nauka a zaufanie społeczne
Ta część przesłuchania przerodziła się w ostrą debatę na temat szczepień, nauki i roli rządu w zdrowiu publicznym. Kwestia ta pojawiła się jeszcze przed przesłuchaniem, kiedy Kennedy zwolnił wszystkich 17 członków Komitetu Doradczego ds. Praktyk Szczepień CDC[2].
•Uznano, że konieczna jest reorganizacja agencji — Inni senatorowie dołączyli do debaty, kwestionując zarówno merytoryczną stronę decyzji personalnych Kennedy’ego, jak i ich odbiór społeczny. Senator John Cornyn naciskał na niego, pytając, czy naprawdę zamierza oddzielić politykę od nauki, i pytając wprost, czy jego celem jest zachowanie niezależności badań naukowych.
Kennedy odpowiedział: „Taka jest moja misja”, przedstawiając swoje działania jako sposób na przywrócenie wiarygodności porad dotyczących zdrowia publicznego. Senator Michael Bennett zakwestionował wybór konkretnych osób, w tym dr Roberta Malone’a, który jest powszechnie znany z kwestionowania szczepionek mRNA. Kennedy bronił tych wyborów jako niezbędnych do zapewnienia szerszego spektrum poglądów i argumentował, że naukowcy o odmiennych poglądach zostali uciszeni podczas pandemii.
•Odbudowa zaufania do organów ds. zdrowia — Senator John Barrasso powiedział Kennedy’emu, że Amerykanie stracili zaufanie do agencji zdrowia po pandemii i zapytał, jak zamierza odbudować to zaufanie. Kennedy odpowiedział, że jedyną drogą naprzód jest zapewnienie pełnej przejrzystości procesu decyzyjnego CDC i oparcie go na danych, tak aby można było dokładnie zrozumieć, w jakim celu wprowadzane są dane środki. Stwierdził, że tajemnica i odgórne nakazy związane z pandemią COVID-19 przyniosły odwrotny skutek i podsyciły sceptycyzm.
•Środki związane z pandemią COVID-19 zaszkodziły Amerykanom — Kennedy odparł zarzut, że jest przeciwnikiem nauki, odwracając argumentację i kierując ją przeciwko reakcji rządu na COVID-19. Powiedział, że nakazy noszenia masek, zamknięcie szkół i lockdown zostały wprowadzone bez solidnych dowodów i spowodowały ogromne szkody dla rodzin i przedsiębiorstw.
Ponadto Kennedy argumentował, że naukowcy, którzy kwestionowali te środki, zostali zwolnieni, i podkreślał, że jego reorganizacja CDC miała na celu położenie kresu tej kulturze. „Potrzebujemy bezstronnej, wolnej od polityki, przejrzystej i opartej na dowodach nauki w interesie publicznym” – powiedział Kennedy, obiecując, że następne trzy lata będą wyglądały zupełnie inaczej.
Ceny leków a Big Pharma
Następnie przesłuchanie przeszło do problemu rosnących cen leków i skomplikowanego systemu, który je otacza. Senator James Lankford poruszył kwestię podmiotów zarządzających świadczeniami farmaceutycznymi (PBM) i tego, jak brak ich przejrzystości szkodzi aptekom, zwłaszcza na obszarach wiejskich. Stwierdził, że wiele lokalnych aptek zamyka działalność, ponieważ nie są w stanie przetrwać w ramach obecnych systemów płatności.
Kennedy zgodził się, że PBM są zbyt tajemnicze, jak chodzi o ceny, i powiedział, że jego departament uzyskał od nich zobowiązanie do przestrzegania nowych protokołów dotyczących przejrzystości. Zaznaczył, że rozważa wprowadzenie modeli sprzedaży bezpośredniej do konsumentów, aby „wyeliminować pośredników”.
•Dążenie do większej przejrzystości cen — Senator Chuck Grassley naciskał na jeszcze większą otwartość, pytając Kennedy’ego, czy poprze wymóg podawania cen leków w reklamach telewizyjnych. Grassley argumentował, że oglądając reklamę leku, powinno się mieć również prawo wiedzieć, ile on kosztuje.
Kennedy odpowiedział, że HHS aktywnie pracuje nad taką zasadą i że jest to zgodne z celem administracji, by podejmować lepsze decyzje dotyczące zdrowia. Jest to część szerszego tematu, jakim jest przekazanie kontroli konsumentom poprzez wyposażenie ich w informacje, które wcześniej były ukryte za barierami prawnymi i korporacyjnymi.
•Nadal trzeba będzie wyeliminować niedoskonałości — Senator Catherine Cortez Masto naciskała na Kennedy’ego, pytając, czy w ogóle wie, ile seniorzy będą płacić w przyszłym roku. Zwróciła uwagę, że składki w ramach części B mają wzrosnąć o 11,6%, osiągając w 2026 r. poziom 206 dolarów miesięcznie — będzie to jeden z największych wzrostów w ciągu jednego roku od dziesięcioleci.
Kennedy przyznał, że nie dysponuje dokładnymi danymi podczas przesłuchania, ale podkreślił, że rządowy projekt ustawy o integralności programu już obniżył składki o około 5% w innych obszarach.
Cięcie wydatków na opiekę zdrowotną
Gdy przesłuchanie powróciło do kwestii finansów opieki zdrowotnej, uwaga skupiła się na tym, czy polityka administracji Trumpa pomoże, czy zaszkodzi portfelom obywateli. Senator Wyden ostrzegł, że podpisana przez prezydenta Trumpa ustawa One Big Beautiful Bill zawierała coś, co nazwał „największymi cięciami w opiece zdrowotnej w historii Ameryki” i przewidział, że po następnych wyborach uderzą one jak „kula wyburzeniowa”.
Wskazał na rzeczywiste przykłady, takie jak szpitale w Idaho zmniejszające płatności i szpital Providence Seaside w Oregonie zamykający oddział położniczy.
•Obniżenie kosztów opieki zdrowotnej jest nieprawdziwe — Kennedy odrzucił te twierdzenia, stwierdzając wprost: „Nie ma cięć w programie Medicaid”. Argumentował, że narracja o zmniejszeniu finansowania jest myląca i powiedział, że nowa ustawa ma na celu stabilizację programów, a nie ich likwidację.
Senator Mark Warner zakwestionował argumenty Kennedy’ego, twierdząc, że szpitale wiejskie w Wirginii są na skraju zamknięcia, a społeczności przygotowują się na katastrofę. Warner wezwał Kennedy’ego do poparcia podwyższenia „wskaźnika płac regionalnych” — zmiany polityki, która zwiększyłaby płatności dla szpitali wiejskich, aby mogły one wypłacać pracownikom konkurencyjne wynagrodzenia. Kennedy potwierdził, że zarówno on, jak i prezydent Trump popierają to rozwiązanie.
•Szpitale wiejskie skorzystają — Kennedy przypomniał również komisji, że ustawa One Big Beautiful Bill zapewnia 50 miliardów dolarów wsparcia dla szpitali wiejskich. Senator Lankford poinformował, że kierownictwo szpitali wiejskich w Oklahomie jest „bardzo zadowolone” z tego finansowania i współpracuje z CMS i dr. Oz w celu zaplanowania efektywnego wykorzystania tych środków.
Inne kwestie
Podczas przesłuchania poruszono również kilka innych tematów, które w mniej oczywisty, ale nadal istotny sposób dotyczą doświadczeń przeciętnego Amerykanina w zakresie opieki zdrowotnej. Senator Lankford zapytał Kennedy’ego, co HHS robi, aby skrócić czas oczekiwania na zatwierdzenie świadczenia i ograniczyć biurokrację, która frustruje pacjentów. Kennedy odpowiedział, że jego zespół pracuje nad przyspieszeniem tego procesu, aby pacjenci mogli uzyskać opiekę bez konieczności oczekiwania miesięcy na załatwienie formalności.
•Finansowanie badań naukowych wraca do normy — Senator Lankford wspomniał również, że dotacje Narodowego Instytutu Zdrowia (NIH) były przez pewien czas zamrożone, ale niedawno zostały ponownie uruchomione. Wyraził uznanie dla departamentu Kennedy’ego za szybkie podjęcie działań mających na celu wznowienie tych dotacji, które wspierają ważne badania medyczne, w tym długoterminowe badania śledzące wyniki zdrowotne na przestrzeni dziesięcioleci.
Ta wiadomość oznacza, że nowe metody leczenia i pogłębiona wiedza na temat chorób przewlekłych będą rzadziej opóźniane przez braki w finansowaniu.
•Kolejnym tematem przesłuchania była interoperacyjność — innymi słowy, możliwość łatwego udostępniania danych przez różne systemy opieki zdrowotnej, dzięki czemu pacjenci nie muszą nosić ze sobą papierowej dokumentacji od lekarza do lekarza. Senator Marsha Blackburn podziękowała Kennedy’emu za uruchomienie nowych ram interoperacyjności i zapytała, w jaki sposób będą one pasować do istniejących norm krajowych.
Kennedy wyjaśnił, że HHS zgromadziło 60 czołowych firm technologicznych w celu uzgodnienia wspólnych zasad dotyczących wymiany danych, dostępu pacjentów i interoperacyjności. Ostatecznie oznacza to, że dokumentacja medyczna pacjenta będzie płynnie przechodzić między różnymi placówkami, co zwiększy efektywność opieki i zmniejszy ryzyko błędów.
•Współpraca z dużymi korporacjami przemysłowymi zostanie ostatecznie zakończona — Na koniec senator Blackburn powróciła do tematu opieki zdrowotnej na obszarach wiejskich, dziękując Kennedy’emu za zajęcie się konfliktem interesów między organami regulacyjnymi a zaangażowanymi branżami. Stwierdziła, że „nie wypada”, aby osoby zatrudnione w dużych firmach spożywczych lub farmaceutycznych przechodziły do agencji federalnych, a następnie regulowały działalność swoich byłych pracodawców lub odwrotnie.
Kennedy zgodził się z tym, mówiąc, że zakończenie tej „karuzeli kadrowej” jest niezbędne do przywrócenia zaufania publicznego. Oznacza to, że przyszła polityka zdrowotna musi być w mniejszym stopniu pod wpływem prywatnych zysków, a w większym stopniu skupiać się na tym, co pozwala zachować zdrowie.
Zastrzeżenie: Cała zawartość tej strony internetowej opiera się na opiniach dr Mercoli, chyba że zaznaczono inaczej. Informacje zawarte na tej stronie internetowej mają służyć jako źródło wiedzy i informacji pochodzących z badań i doświadczeń dr Mercoli i jego społeczności. Dr Mercola zachęca do podejmowania własnych decyzji dotyczących zdrowia w oparciu o własne badania i we współpracy z wykwalifikowanym pracownikiem służby zdrowia.
Treść ta może być kopiowana w całości, z zachowaniem praw autorskich, danych kontaktowych, informacji o autorze i innych danych, bez specjalnego zezwolenia, pod warunkiem że jest wykorzystywana wyłącznie w celach niekomercyjnych. W przypadku innego wykorzystania wymagana jest pisemna zgoda dr. Mercoli.
© 1997-2025 Dr Joseph Mercola. Wszelkie prawa zastrzeżone.
[1] Health and Human Services – amerykański odpowiednik Ministerstwa Zdrowia i Opieki Socjalnej.
